Η κλιματική αλλαγή αυξάνει τον θόρυβο στα ευρωπαϊκά αεροδρόμια

29-09-2025
ΠEΔIΤΕ

Μια νέα διεθνής επιστημονική μελέτη, στην οποία συμμετέχει ο Kαθηγητής Σπυρίδων Ραψομανίκης, Επικεφαλής της Μονάδας Περιβαλλοντικών και Διαδικτυακών Τεχνολογιών και Εφαρμογών του Ερευνητικού Κέντρου Αθηνά, αναδεικνύει έναν λιγότερο γνωστό αλλά σημαντικό αντίκτυπο της κλιματικής αλλαγής: την αύξηση του αεροπορικού θορύβου γύρω από τα αεροδρόμια.
 
Η μελέτη δημοσιεύτηκε στο διεθνές επιστημονικό περιοδικό Aerospace (MDPI) και εξετάζει πώς η άνοδος της θερμοκρασίας επηρεάζει την άνωση και τη γωνία ανόδου αεροσκαφών, με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο θόρυβος κοντά σε κατοικημένες περιοχές.
 
Η μελέτη έρχεται να αναδείξει μια ακόμη διάσταση της κλιματικής αλλαγής, που δεν αφορά μόνο τα ακραία καιρικά φαινόμενα ή την άνοδο της στάθμης της θάλασσας, αλλά και την ποιότητα ζωής γύρω από τα αεροδρόμια.
 
Περίληψη της επιστημονικής δημοσίευσης
Ο θερμότερος αέρας που προκύπτει από την κλιματική αλλαγή μειώνει την άνωση σε ένα αναχωρούν αεροσκάφος, μειώνοντας ενδεχομένως τη γωνία ανόδου του και προκαλώντας περισσότερο θόρυβο κινητήρα κοντά στο αεροδρόμιο. Εδώ, μελετάμε αυτό το φαινόμενο σε μια επιλογή 30 ευρωπαϊκών αεροδρομίων κατά το καλοκαίρι του βόρειου ημισφαιρίου (Ιούνιος-Ιούλιος-Αύγουστος). Αρχικά διατυπώνουμε και επαληθεύουμε ένα μοντέλο χαμηλής πολυπλοκότητας διάδοσης θορύβου γύρω από τα αεροδρόμια, αν και τονίζουμε ότι τα αποτελέσματά μας υψηλού επιπέδου δεν εξαρτώνται ρητά από αυτή τη συμφωνία. Το μοντέλο περιλαμβάνει την ανισότροπη διάδοση θορύβου, την ατμοσφαιρική απορρόφηση και την ικανότητα μοντελοποίησης των εκπομπών θορύβου από πολλαπλούς κινητήρες. Μελετάμε το Airbus A320, αλλά η μέθοδος θα μπορούσε να γενικευτεί άμεσα σε άλλα αεροσκάφη. Αναφερόμαστε στο μοντέλο ως εξομοιωτή, καθώς (χρησιμοποιώντας λατινική δειγματοληψία παραμέτρων υπερκύβου) μιμείται ένα πιο ολοκληρωμένο μοντέλο έναντι του οποίου επαληθεύεται. Το μοντέλο χρησιμοποιείται για τον υπολογισμό της περιοχής που περικλείεται από το περίγραμμα SPL (στάθμη ηχητικής πίεσης) 50 dB, A50, το οποίο συμφωνεί καλά με μια παρόμοια μετρική (χρησιμοποιώντας την ηχοστάθμη ημέρας-βράδυ-νύχτας, Lden) από τον στόχο επαλήθευσης, A. Χρησιμοποιώντας δεδομένα θερμοκρασίας και πίεσης από προσομοιώσεις του μελλοντικού κλίματος της IPCC και χρησιμοποιώντας μια απλή σχέση μεταξύ της γωνίας ανόδου και της πυκνότητας του αέρα, αξιολογούμε πώς η κλιματική αλλαγή θα μπορούσε να επηρεάσει τις γωνίες ανόδου έως τα μέσα του αιώνα (2035–2064). Η τιμή του A50 λαμβάνεται με αποτελεσματική συμμεταβολή (1) του θορύβου του κινητήρα στα 10 m από τους κινητήρες και (2) της γωνίας ανόδου υπό «ιστορικές» συνθήκες (1985–2014). Οι διάμεσες τιμές (σε 10 κλιματικά μοντέλα) της μείωσης της γωνίας ανόδου στο μελλοντικό θερμότερο κλίμα είναι περίπου 1–3% (ανάλογα με το αεροδρόμιο και το κλιματικό μοντέλο που χρησιμοποιείται), αλλά μεμονωμένες ημέρες μπορούν να δείξουν τιμές έως και 7,5% για τα πιο ακραία σενάρια θέρμανσης. Λαμβάνοντας υπόψη τη διακύμανση του συντελεστή απορρόφησης του αέρα με τη συχνότητα, διαπιστώνουμε ότι ο αριθμός των ατόμων που επηρεάζονται από την ηχορύπανση θα μπορούσε να αυξηθεί έως και 4% - έως και 2500 άτομα για τις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές - μέχρι τα μέσα του αιώνα και ότι αυτές οι αλλαγές μεγιστοποιούνται για τις πιο επιβλαβείς και ψυχολογικά «ενοχλητικές» (χαμηλές) συχνότητες.
 
* Correspondence: j.h.t.williams@reading.ac.uk
Διαβάστε ολόκληρη τη δημοσίευση στο Aerospace (MDPI):

Ημερολόγιο εκδηλώσεων

S M T W T F S
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31