Ιστορικό βήμα για την αποκρυπτογράφηση του γενετικού υποβάθρου της αρτηριακής πίεσης

24-09-2018
ΦΑΡΜΑΠΛΗ

Μία σημαντική μελέτη-ορόσημο στο χώρο της βιοιατρικής δημοσιεύτηκε πρόσφατα στο περιοδικό Nature Genetics. Πρόκειται για την μεγαλύτερη  παγκοσμίως γενετική μελέτη με εξέταση του DNA σε πάνω από 1 εκατομμύριο άτομα, τα ευρήματα της οποίας εξηγούν πλέον μεγάλο μέρος του γενετικού υποβάθρου της αρτηριακής πίεσης καθώς εντοπίσθηκαν πάνω από 500 νέα γονίδια που εμπλέκονται στη ρύθμιση της.

Η δημοσίευση ‘Genetic analysis of over one million people identifies 535 novel loci for blood pressure’ by Evangelos Evangelou, et al. Nature Genetics (doi: 10.1038/s41588-018-0205-x) αποκαλύπτει το ισχυρό γενετικό υπόβαθρο της αρτηριακής πίεσης.

"Τα ευρήματα της μελέτης παρέχουν νέες ευκαιρίες για μελλοντική ανάπτυξη φαρμάκων και ανοίγουν προoπτικές αναζήτησης για επανατοποθέτηση (repositioning) στη θεραπεία της υπέρτασης,  ήδη κυκλοφορούντων φαρμάκων για άλλες ασθένειες. Εξίσου σημαντικό είναι ότι τα αποτελέσματα της μελέτης αυτής επιτρέπουν πλέον τον υπολογισμό του γενετικού κινδύνου ενός ατόμου να αναπτύξει υψηλή αρτηριακή πίεση στο μέλλον" αναφέρει ο Παναγιώτης Μαχαίρας, καθηγητής ΕΚΠΑ και επικεφαλής Μονάδας Φαρμακοπληροφορικής του ΕΚ "Αθηνά".

Ο πρώτος συγγραφέας της δημοσίευσης είναι ο επίκουρος καθηγητής Ευάγγελος Ευαγγέλου από την Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και  μέλος της Μονάδας Φαρμακοπληροφορικής του ερευνητικού κέντρου 'Αθηνά'.

Περισσότερες πληροφορίες θα βρείτε στην επίσημη ανακοίνωση του  Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Ημερολόγιο εκδηλώσεων